Püüdleme üks kõne korraga parema maailma poole

Anders Olsson on Göteborgis asuva ettevõtte Intrum Sweden kõnekeskuse meeskonnajuht. Ta selgitab, kuidas tema meeskond aitab võla käes vaevlejatel oma elus teist lehekülge pöörata.

Anders Olssoni jutt ei kõla nii, nagu enamik inimesi tõenäoliselt võlgade sissenõudjat kõnelemas kujutlevad. Pärast viite ja poolt aastat Göteborgis Instrumi kõnekeskuse meeskonnajuhi ametis olemist tundub ta endiselt üllatunud, et üldse selles valdkonnas töötab.

„Kui keegi oleks mulle öelnud, et ma hakkan tegelema võlgade sissenõudmisega, arvan, et oleksin selle peale naernud,“ ütleb 36-aastane rootslane. „Aga see on kõige keerulisem ja samas kõige rohkem rahuldust pakkuv töö, mis mul on olnud, ning see, kuidas me oma tööd tegelikult teeme, on täiesti erinev sellest, kuidas ma seda ette kujutasin ja kuidas teised seda ette kujutavad.“

 

Võlanõustajad, mitte võlgade sissenõudjad

Olsson ja tema meeskond ei ole tüüpilised külmaverelised võlgade sissenõudjad, nagu te neid ette kujutate. Kõigepealt teeme selgeks, et neid nimetatakse võlanõustajateks.

Talle meeldiks võrrelda end spetsialistiga, kelle poole te probleemi korral pöördute. Kui teil on võimalik minna hambaarsti juurde, et oma probleemset hammast ravida, saate pöörduda ka Intrumi poole, et oma võlaprobleemid lahendada. Seal suheldakse iga päev ligi 50 000 inimesega kogu Euroopast, kellel on probleeme võlgade tasumisega.

Selline lähenemine on kooskõlas sotsiaalse vastutusega, mis on Intrumi töö keskmeks, kuid see kajastab ka Olssoni tausta müügisektoris.

Tavaline lähenemine, mille puhul helistatakse kellelegi ja küsitakse jah- või ei-küsimus, kas ta maksab oma võla tagasi või mitte, siin kindlasti ei toimi. Mõned inimesed, kellega me räägime, on elanud oma võlgadega juba 30–40 aastat.

Sageli ei ole nad sellest oma perele ega sõpradele rääkinud, sest finantsprobleemid on ikka veel tabu, isegi häbiväärne teema, või ehk on neil negatiivne kogemus mõne teise võlgade sissenõudmise ettevõttega, nii et miks nad peaksid end võõrale inimesele telefoni teises otsas avama?

„Iga kõne, mille me teeme, peaks olema meie missioon muuta inimeste arvamust sellest, kes me oleme ja kuidas me töötame. Me töötame selleks, et võita inimeste usaldust ja saavutada olukord, et nad hakkaksid maksma igas kuus tagasi kasvõi väikese osa oma võlast.“

 

See ei sarnane tõsieluseriaalile

Mõte inimestest, kes elavad aastaid oma võlgadega, on meist paljude jaoks hirmutav ja isegi müstiline. Kuid Olsson selgitab, et enamik võlgades inimesi ei ole sellised, nagu neid näidatakse tõsieluseriaalides, kus inimesed kulutavad ohjeldamatult, eelistades Gucci kingi või Harley Davidsoni mootorrattast toidule või arvete maksmisele.

„Inimestest, kellega me räägime, ei meenuta 99,9% neid, keda teleseriaalides kujutatakse. Isikud, kelle eest meie hoolt kanname, on suurtes võlgades inimesed, keda on sageli saatnud halb õnn, nad on kaotanud töökoha, lahutanud, neil on olnud närvivapustus või peretragöödia. Nad on teinud halbu finantsvalikuid, millega nad on nüüd sunnitud elama.“

Olsson ütleb alati oma meeskonna liikmetele, et nad lõpetaksid võlgades inimeste hulgale mõtlemise ja suunaksid oma tähelepanu lõppkliendile, kellega nad räägivad.

„Mõned inimesed on oma võlgade suhtes ükskõiksed, samas kui teised ei suuda sellest rääkida. Me püüame inimeste unistuste kohta teavet hankida – võib-olla takistab nende võlg neil suuremasse korterisse kolida või abielluda. Mis iganes see ka ei ole, meie saame aidata neil oma eesmärki saavutada.

Olen nii uhke selle üle, kuidas me töötame, kuidas me näeme inimesi ja kuidas me hoolitseme oma lõppklientide eest. Paljuski sarnaneme õpetajate, psühholoogide, motivaatorite ja müügiinimestega, samuti võlanõustajatega.“

Selline lähenemine on olnud tulemuslik. Olsson räägib inimestest, kes on hämmastunud ja õnnelikud, kuidas neid on Intrumi kõnekeskuses koheldud, mis omakorda motiveerib neid oma võlga tagasi maksma.

 

Ulatame abikäe ka ettevõtetele

Muidugi on võrrandis ka teisi muutujaid. Aga need ettevõtted, kellele ollakse raha võlgu?

„Müügiettevõttes töötades jälgisin olukorda teiselt poolt. Olen näinud, kuidas isegi väikesed tasumata võlad mõjutavad ettevõtte suutlikkust hoida oma personali, jätkata oma äritegevust või pärsivad võimekust võtta tööle rohkem inimesi.

Kui suudame panna kellegi maksma ka üsna väikese summa kuus, võib see olla nendele ettevõtetele suureks abiks“.

 

Kui oled võlgadega kimpus, vasta telefonikõnele!

Kui Olsson peaks valima üksnes ühe soovituse võlgades olevatele inimestele, siis oleks see järgmine: „Vastake telefonikõnele! Tean, et see on hirmutav ja te võite veidi häbi tunda, aga me saame teid aidata!

Mida kauem te ootate, seda halvemaks asi läheb. Mida kiiremini te abi küsite, seda kiiremini saame teid aidata.“